1η ομιλία
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ (Πρόεδρος Ομοσπονδίας
Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ)): Κύριε Πρόεδρε, κυρία Υπουργέ, κυρίες και
κύριοι Βουλευτές, χαρήκαμε που ακούσαμε τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που
συνεδρίαζαν και αποφάσισαν για αυτές τις ενέργειες, γιατί η νομοθέτηση όσον
αφορά τις αλλαγές στο νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης ήταν ένα προϊόν
μονολόγου.
Επίσης, πληροφορηθήκαμε, ότι υπήρχε μια κλειστή
Επιτροπή που συνεδρίασε ένα ολόκληρο χρόνο. Σε αυτή την Επιτροπή δεν κλήθηκε
ποτέ η Ομοσπονδία, να καταθέσει τις προτάσεις και τις θέσεις της, τις οποίες
είχε, έχει και μπορεί να τις καταθέσει και τις καταθέτει πάντα, όταν ζητείται η
γνώμη της.
Δεύτερον, είναι η πρώτη φορά που ακούμε τόσο
απαξιωτικά λόγια από Υπουργό, και να αναφέρεται με αυτή την απαξίωση για τους
συναδέλφους, εκπαιδευτικούς μας, λειτουργούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Απομονώνει την Γ' Λυκείου και κάνει μια αυστηρή κριτική λέγοντας, ότι δεν
υπάρχει Γ' Λυκείου, μπαίνουν οι μαθητές μας το Πανεπιστήμιο μέσω ενός άλλου
θεσμού, υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, έλλειμμα που λέγεται Γ' Λυκείου,
τέλος οι τίτλοι σπουδών προετοιμασία. Όλη αυτή η απαξίωση θεωρούμε
απομονώνοντας την Γ' Λυκείου, ότι είναι όχι μόνο αρνητική, αλλά βρίσκεται και
τους συναδέλφους μας απέναντι. Όλη η δουλειά που γίνεται το δημόσιο σχολείο
ξεκινάει από την Α' γυμνασίου μέχρι την Γ' Λυκείου. Δεν μπορεί να απαξιώνεται
όλη η δουλειά αυτών των συναδέλφων μας, όλα αυτά τα έξι χρόνια στη γενική
εκπαίδευση.
Να πάμε τώρα στα σημεία της κριτικής μας πάνω σε αυτές
τις αλλαγές. Το πρώτο που αναφέρουμε είναι η υποβάθμιση γενικής παιδείας και
κυρίως αυτό παρουσιάζεται στην Γ' Λυκείου. Όταν λέμε υποβάθμιση της γενικής
παιδείας, τα μόνα γενικά μαθήματα στη είναι Γ' Λυκείου, για να ενημερώσουμε
είναι τα δύο τα Θρησκευτικά και η Γυμναστική. Άρα, όταν αναφερόμαστε για
υποβάθμιση και μείωση διδασκαλίας βασικών γνωστικών αντικειμένων στην Γ'
Λυκείου είμαστε συγκεκριμένοι όταν αναφέρουμε, ότι είναι μόνο δυο τα γενικά
μαθήματα στην Γ' Λυκείου.
Μετατροπή της Γ' Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος.
Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των μεταρρυθμίσεων του Λυκείου, που η Γ' τάξη
θεσμικά και επίσημα μετατρέπεται σε προπαρασκευαστική για την εισαγωγή στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Υπονομεύεται όλος ο παιδαγωγικός χαρακτήρας της
Γ'Λυκείου και καταργείται ουσιαστικά μια τάξη. Το να προσπαθείς να κάνεις το
σχολείο φροντιστήριο, όπως λέει ο κ. Υπουργός, για να καταργήσεις στα
φροντιστήρια, είναι παραλογισμός. Ο σκοπός του Λυκείου δεν είναι να
καταργήσουμε ή να συμπληρώσουμε ή να κάνουμε το φροντιστήριο.
Ο ρόλος του σχολείου είναι να προσφέρει γενικές γνώσεις σε όλες τις τάξεις και σε όλες τις επιστήμες.
Ο ρόλος του σχολείου είναι να προσφέρει γενικές γνώσεις σε όλες τις τάξεις και σε όλες τις επιστήμες.
Να έρθουμε στο κομμάτι του απολυτηρίου. Υπάρχει ένα μεγάλο
πρόβλημα, διότι έχουμε διπλασιασμό εξετάσεων για την απόκτηση του απολυτηρίου.
Έχουμε πλέον τις περιφερειακές εξετάσεις, δεν ξέρουμε και δεν έχει
διευκρινιστεί γιατί περιμένουμε την επόμενη υπουργική απόφαση, που θα
διευκρινίζει αν θα είναι σε επίπεδο ομάδας σχολείων ή σε επίπεδο περιφέρειας ή
σε επίπεδο δήμων, αλλά θα παρουσιαστεί το φαινόμενο για την απόκτηση αυτού του
νέου απολυτηρίου να έχουμε διαφορετικής βαρύτητας θέματα στη μια ομάδα σχολείων
από την άλλη ομάδα σχολείων, στη μία περιφέρεια ή στην άλλη περιφέρεια.
Άρα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας στην απόκτηση του νέου αυτού απολυτηρίου. Είναι σημαντικό και η αγωνία μας είναι μεγάλη, διότι όπως λέει και ο Υπουργός με αυτό το νέο απολυτήριο θα μπορούν πλέον οι μαθητές μας να πηγαίνουν απευθείας στις χαμηλής ζήτησης σχολές.
Το δεύτερο στοιχείο είναι το 10% που θα μετράει αυτό το νέο απολυτήριο για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια στις υψηλής ζήτησης σχολές μέσα από τις πανελλαδικές. Όταν γνωρίζουμε ότι για τις σχολές αυτές παίζει ρόλο και το τελευταίο δέκατο του μορίου και του βαθμού, πόσο μεγάλη και βαθμολογική ανατροπή θα έχουμε με την προσμέτρηση αυτών του 10% για την πρόσβαση σε αυτές της υψηλής ζήτησης σχολές.
Ένα τελευταίο, γιατί υπήρξε και μια αγωνία εδώ για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση των συναδέλφων μας στα ΕΠΑΛ. Θεωρώντας ότι, υποβαθμίζεται πλέον το απολυτήριο τους, διότι δεν θα μπορούν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ να πηγαίνουν σε αυτές της χαμηλής ζήτησης σχολές μέσω του απολυτηρίου, διότι το απολυτήριο θα είναι διαφορετικό πλέον, θεσμοθετούνταν δύο απολυτήρια, ένα για το γενικό λύκειο και ένα διαφορετικό για το ΕΠΑΛ και οι μαθητές μας των ΕΠΑΛ, θα μπορούν να πηγαίνουν μόνο στις υψηλής ζήτησης σχολές μέσω πανελλαδικών.
Υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα που θεωρούν και φοβούνται οι συνάδελφοί μας, ότι το Σεπτέμβριο θα έχουμε μεγάλες διαρροές στην επαγγελματική εκπαίδευση, όταν ακόμα και σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί και το ποσοστό με το οποίο θα μπαίνουν οι μαθητές μας των ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια, είτε σε αυτά που έχουν τις συνέργειες αυτή τη στιγμή, διότι γνωρίζετε ότι Τ.Ε.Ι. δεν υπάρχουν και υπήρχε ένα 20% στα Τ.Ε.Ι. και 5% στα υπόλοιπα πανεπιστήμια. Ευχαριστώ.
Άρα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας στην απόκτηση του νέου αυτού απολυτηρίου. Είναι σημαντικό και η αγωνία μας είναι μεγάλη, διότι όπως λέει και ο Υπουργός με αυτό το νέο απολυτήριο θα μπορούν πλέον οι μαθητές μας να πηγαίνουν απευθείας στις χαμηλής ζήτησης σχολές.
Το δεύτερο στοιχείο είναι το 10% που θα μετράει αυτό το νέο απολυτήριο για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια στις υψηλής ζήτησης σχολές μέσα από τις πανελλαδικές. Όταν γνωρίζουμε ότι για τις σχολές αυτές παίζει ρόλο και το τελευταίο δέκατο του μορίου και του βαθμού, πόσο μεγάλη και βαθμολογική ανατροπή θα έχουμε με την προσμέτρηση αυτών του 10% για την πρόσβαση σε αυτές της υψηλής ζήτησης σχολές.
Ένα τελευταίο, γιατί υπήρξε και μια αγωνία εδώ για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση των συναδέλφων μας στα ΕΠΑΛ. Θεωρώντας ότι, υποβαθμίζεται πλέον το απολυτήριο τους, διότι δεν θα μπορούν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ να πηγαίνουν σε αυτές της χαμηλής ζήτησης σχολές μέσω του απολυτηρίου, διότι το απολυτήριο θα είναι διαφορετικό πλέον, θεσμοθετούνταν δύο απολυτήρια, ένα για το γενικό λύκειο και ένα διαφορετικό για το ΕΠΑΛ και οι μαθητές μας των ΕΠΑΛ, θα μπορούν να πηγαίνουν μόνο στις υψηλής ζήτησης σχολές μέσω πανελλαδικών.
Υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα που θεωρούν και φοβούνται οι συνάδελφοί μας, ότι το Σεπτέμβριο θα έχουμε μεγάλες διαρροές στην επαγγελματική εκπαίδευση, όταν ακόμα και σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί και το ποσοστό με το οποίο θα μπαίνουν οι μαθητές μας των ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια, είτε σε αυτά που έχουν τις συνέργειες αυτή τη στιγμή, διότι γνωρίζετε ότι Τ.Ε.Ι. δεν υπάρχουν και υπήρχε ένα 20% στα Τ.Ε.Ι. και 5% στα υπόλοιπα πανεπιστήμια. Ευχαριστώ.
2η ομιλία
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ (Πρόεδρος Ομοσπονδίας
Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ)): Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε. Θα απαντήσω στην
κυρία Κεραμέως και στην κυρία Χριστοφιλοπούλου, γιατί ήταν η ίδια σχεδόν
ερώτηση. Αν επιδρά το νομοσχέδιο στον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου ή
και στο μορφωτικό χαρακτήρα του Λυκείου. Βεβαίως και επηρεάζει, ιδίως αυτή η
αλλαγή στην Γ΄ Λυκείου, η οποία μετατρέπεται σε προπαρασκευαστικό έτος, όπως ο
ίδιος ο Υπουργός έχει δηλώσει. Το σχολείο χάνει την αυτονομία του, χάνει τη
μορφωτική του αποστολή και έχουμε μια ολόκληρη τάξη να υποτάσσεται σε ένα
εξωτερικό χαρακτηριστικό, που είναι ο τρόπος πρόσβασης. Ο τρόπος πρόσβασης,
πλέον, γίνεται ουσιαστικό στοιχείο.
Αποκόπτεται η Γ΄ Τάξη από τις εγκύκλιες σπουδές και έχει αποδειχθεί, ότι όπου έχει εφαρμοστεί μια Τάξη προπαρασκευής, το βάρος της προετοιμασίας μεταφέρεται στην προηγούμενη Τάξη. Θα έχουμε το φαινόμενο να καταργηθεί, πλέον και η Β΄ Τάξη του Λυκείου. Το θα «καταργηθεί» μέσα σε εισαγωγικά, για να μη θεωρήσουμε ότι υπονομεύεται ο χαρακτήρας.
Αποκόπτεται η Γ΄ Τάξη από τις εγκύκλιες σπουδές και έχει αποδειχθεί, ότι όπου έχει εφαρμοστεί μια Τάξη προπαρασκευής, το βάρος της προετοιμασίας μεταφέρεται στην προηγούμενη Τάξη. Θα έχουμε το φαινόμενο να καταργηθεί, πλέον και η Β΄ Τάξη του Λυκείου. Το θα «καταργηθεί» μέσα σε εισαγωγικά, για να μη θεωρήσουμε ότι υπονομεύεται ο χαρακτήρας.
Θέλω να απαντήσω και εδώ και στο κύριο Υπουργό, αλλά
και στη Βουλή, ότι υπάρχει ένας θεσμός αυτή τη στιγμή στο δημόσιο σχολείο, που
λέγεται ενισχυτική διδασκαλία. Αυτός ο θεσμός έχει απαξιωθεί τα τελευταία
χρόνια. Τα προηγούμενα, ξεκινούσε πριν το Πάσχα, φέτος ξεκίνησε μετά τα
Χριστούγεννα. Εμείς, λέμε και εδώ προτείνουμε, αντί να μετατρέψουμε το πρωινό
πρόγραμμα σε φροντιστήριο, να ενισχύσουμε αυτή την ενισχυτική διδασκαλία, με
καθηγητές από 11 Σεπτεμβρίου, με μικρά τμήματα, ώστε ο μαθητής, αφού έχει
ολοκληρώσει το πρωινό του πρόγραμμα, να ενισχυθεί στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα
μαθήματα, κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Αν εφαρμοστεί αυτό ένα χρόνο, να ξέρετε
ότι θα αλλάξει η δομή όλου του Λυκείου την αμέσως επόμενη χρονιά.
Με ρωτήσατε επίσης, αν θα αποβληθεί από το σύστημα ο
μεσαίος μαθητής. Δεν θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί, από τη στιγμή που ο καθηγητής
θα προσφέρει τη βοήθεια σε όλους τους μαθητές, ίδια και σωστά.
Στα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης, είπε ο κ. Μαυρωτάς,
αν θα υπάρξει μια διχοτόμηση της τάξης, απέναντι στους καθηγητές ή απέναντι
στους μαθητές, σχετικά με τους μαθητές, που θα θέλουν να προχωρήσουν για την
απόκτηση του απολυτηρίου και τους άλλους που θα ετοιμάζονται για τις
πανελλαδικές. Μπορεί να συμβεί, πιθανόν όμως όχι, γιατί είναι τα ίδια τέσσερα
μαθήματα, τα οποία θα προετοιμάζεται, είτε για την απόκτηση του απολυτήριου,
είτε για τις πανελλαδικές.
Υπήρξε μια ερώτηση, γενικότερα, που έλεγε για την αύξηση ωρών από 4 σε 6 και αν βοηθάει ή δεν βοηθάει. Έγινε αύξηση των ωρών, θεσμοθετείται. Την ίδια στιγμή, έχουμε αύξηση της ύλης. Είναι σαν να έχουμε ένα σκύλο να κυνηγάει την ουρά του. Παράλληλα, δηλαδή, μαζί με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας, από 4 σε 6, είχαμε και την αύξηση της ύλης. Αυτό δεν βοήθησε σε τίποτα και δεν θα βοηθήσει σε τίποτα.
Υπήρξε μια ερώτηση, γενικότερα, που έλεγε για την αύξηση ωρών από 4 σε 6 και αν βοηθάει ή δεν βοηθάει. Έγινε αύξηση των ωρών, θεσμοθετείται. Την ίδια στιγμή, έχουμε αύξηση της ύλης. Είναι σαν να έχουμε ένα σκύλο να κυνηγάει την ουρά του. Παράλληλα, δηλαδή, μαζί με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας, από 4 σε 6, είχαμε και την αύξηση της ύλης. Αυτό δεν βοήθησε σε τίποτα και δεν θα βοηθήσει σε τίποτα.
Ένα δεύτερο, όταν έχουμε αύξηση ωρών διδασκαλίας, με
27 μαθητές, – γιατί οι μαθητές πλέον στο Λύκειο είναι 27 – θεωρείται ότι δεν
είναι λύση η οποία προτείνεται και μπορεί να βοηθήσει και να ενισχύσει. Σας
ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε κοσμίως.